تعداد بازدید : 921 - تاریخ خبر : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 10:24  
انتخاب نام "استئوپاد" جهت بهره برداری در برنامه ملی پیشگیری از شکستگی های ثانویه استخوان

با رای اعضای کارگروه ملی استقرار نظام خدمات یکپارچه شکستگی های ثانویه  (FLS)  در کشور، نام "استئوپاد" جهت بهره برداری در برنامه ملی پیشگیری از شکستگی های ثانویه استخوان (FLS) انتخاب شد.

برنامه FLS  یک رویکرد نظام مند چند رشته ای شامل شناسایی، ارزیابی، درمان و پیگیری موارد شکستگی اولیه است که به منظور پیشگیری و کاهش خطر شکستگی بعدی در بیماران مبتلا به شکستگی های ناشی از پوکی استخوان  با شناسایی آنها در زمان شکستگی و یا نزدیک ترین زمان به درمان رخداد شکستگی و فراهم کردن دسترسی آسان به مراقبت های پوکی استخوان تدوین شده است.

از بین  نام های پیشنهاد شده به دبیرخانه این کارگروه،  نام "استئوپاد" جهت بهره برداری در برنامه ملی پیشگیری از شکستگی های ثانویه استخوان (FLS) انتخاب  و جایزه 5 میلیون تومانی نام پیشنهادی برتر از سوی انجمن استئوپروز ایران  به آقای دکتر حسین محمودی اشکوری مسئول مرکز بهداشت شهرستان شهربابک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان اهدا شد.

دلایل زیر از جمله دلایلی هستند که توسط ایشان برای پیشنهاد واژه استئوپاد مطرح شده است:

  • واژه "استو" و "استک" در زبان پارسی به معنای استخوان است و پیشوند "پاد"  در اسامی به معنای نگهبان و محافظ است. به همین قیاس "استئوپاد"  می تواند به معنای طرح یا کاری باشد که محافظت از استخوان را در پی دارد.
  • قرابت شکلی دو کلمه " استئوپاد" و " استئوپروز" می تواند در نشان دادن ارتباط موضوعی این واژه در مقالات و ژورنال های خارجی کمک کننده باشد.